Like Facebook Fanpage saya

Untuk info kesihatan dan promosi terkini Shaklee, sila Like saya di Facebook: Vitamin Sihat Semulajadi by Hani


Jumaat, 10 Januari 2014

Tips penyusuan badan atau breastfeeding

Ramai dah tahu kebaikan susu ibu malah dekat tin susu formula pon ada yang sebut susu terbaik adalah susu ibu :)

Banyak kebaikan susu ibu: antibodi bayi lebih kuat dan bayi jarang sakit, bonding antara ibu Dan bayi sangat rapat, ibu lebih cepat senang untuk mengurangkan berat badan kerana semasa menyusu banyak kalori di bakar, mempercepatkan proses pemulihan rahim ibu semasa berpantang, bayi lebih senang tido malam, berat badan bayi bertambah secara sihat dan bayi yang menyusu adalah lebih ceria!

Namun begitu, ada segelintir ibu yang tidak dapat menyusu badan atau pon berhenti menyusu badan atas beberapa sebab: susu dipercayai tidak cukup untuk bayi, sakit puting dan tidak selesa menyusu badan, sibuk bekerja dan tidak berkesempatan untuk mengepam dan sebagainya. Apabila ini berlaku ibu akan muka introduce susu formula sebagai top up dan lama kelamaan sehingga bayi mula reject susu badan dan menyukai pula susu formula.

Sini saya kongsikan beberapa perkara atau pon Assumptions Negatif yang seringkali difikirkan mengenai penyusuan badan:

1) badan kurang susu badan kerana breasts tidak penuh: ini perkara biasa pada away penyusuan badan. Lama kelamaan badan kita akan biasa dan adjust dengan keperluan bayi. para ibu yang menyusu dengan teknik yang betul tidak akan menghadapi masalah pembengkakan buah dada.

2) badan kurang susu kerana bayi tidur Lena sepanjang malam: tidak semestinya. sekiranya bayi tidur Lena waktu malam atau tidak dikejutkan untuk minum, ada kemungkinan bayi tidak mendapat susu secukupnya.

3) badan kurang susu disebabkan penyusuan yang kerap atau lama: tidak ada benchmark berapa lama bayi patut minum. Penyusuan diberi mengikut demand and supply yang diperlukan oleh bayi tersebut. adalah disyorkan untuk menyusu atau mengepam setiap 3-4 jam. kejutkan bayi sekiranya dia tidur lama dalam setiap tempoh tersebut.

4) Hanya sedikit susu badan dapat dipam: semua ibu mampu menghasilkan susu yang Banyak. Bayi Akan tidak cukup minum sekiranya teknik penyusuan tidak betul yang mengganggu latch on atau susu tidak mengalir dengan lancar.fikiran yang terganggu juga mampu mempengaruhi pengeluaran susu.

5) susu badan kurang disebabkan bayi memerlukan botol untuk minum setelah feeding: jangan berikan botol susu selepas menyusu badan kerana ini Hanya mengganggu penyusuan badan. Sekiranya bayi mahu diberi botol selepas penyusuan tidak bermakna bayi masih lapar.

6) susu badan kurang sebab bayi kerap tertidur semasa menyusu: ini tidak bermakna susu ibu sudah kering atau habis. pada awalnya bayi Akan tertidur semasa menyusu apabila susu badan mengalir perlahan. tetapi apabila bayi lebih besar, lama kelamaan bayi akan menolak susu badan. Teknik penyusuan yang betul penting bagi memastikan bayi minum susu secukupnya.

Tips penting untuk memastikan ibu dapat terus menyusu badan adalah:
- kerap kan menyusu.lebih elok setiap 3 jam.kejutkan baby Jija tidur. Bulan pertama breast feed secara direct. selepas 1 bulan boleh mengepam bagi yang akan bekerja. bila bayi tidur pastikan susu dipam.
- minum air dengan banyak. Ada yang cadang 3 liter sehari.
- jangan beri bayi minum susu badan dengan botol terlalu awal.
- jangan stres. Tenangkan fikiran apabila hendak menyusu. tatap,renung dan feel bayi anda.
- berfikiran positif Dan jangan segan mencuba untuk menyusu badan
- dapat kan rehat yang cukup
- pastikan menyusu sebelah breast sehingga kosong sebelum menyusu pada breast kedua. Jika bayi tidur sebelum tukar kerana breast kedua, boleh pam breast yang belum diminum.
- pastikan memakan makanan yang seimbang. jangan berdiet atau makan terlalu sedikit. apa yang kita makan akan menghasilkan susu dan mempengaruhi susu.

Terdapat pelbagai cara untuk banyakkan susu badan antaranya dengan pengambilan Set Shaklee yang terdiri daripada ESP Dan Alfalfa. 
Kebaikan tambahan set ini adalah kulit lebih cantik dan dapat mengatasi masalah keputihan dan perut lebih senang lawas.

Jika anda berminat, hubungi saya di 0122955360 untuk pembelian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan